Applicant Tracking System, afgekort ATS, kan niet ontbreken bij een recruitment bureau. Het zorgt voor optimalisatie van het recruitmentproces. Het ATS zorgt ervoor dat alle werkzaamheden die je uitvoert als recruiter veilig op één plek zijn. Daarnaast helpt het je sneller taken uit te voeren, zodat je efficiënter kunt werken.
Bij een aantal recruitment software is ATS standaard onderdeel van het pakket. Maar soms ook niet en dan moet je zelf dit erbij kopen. Welk pakket je ook kiest, het is belangrijk dat je duidelijk voor jezelf maakt welke eisen je hebt en of het ATS echt voldoet aan je eisen en werkzaamheden. In dit artikel lees je alles waar jij op moet letten bij de aanschaf van ATS.
Jouw eisen
Jouw eisen zijn de start. Voordat je überhaupt kijkt naar ATS is het slim alle eisen en wensen op een rij te zetten. Je doet er verstandig aan om daarbij te kijken naar je huidige systeem. Waar loop je nu tegen aan? Welke frustraties heb je? Breng alles in kaart, zodat hieruit alle eisen, maar ook wensen vloeien.
CRM & ATS laten samenwerken
Zorg er altijd voor het CRM en het ATS systeem samenwerken. Alleen zo loop je niet tegen problemen aan. Bovendien heb je zo alle inzicht om relatie verder te bouwen, zowel voor kandidaten als je opdrachtgevers.
Toekomstbestendig
Tot slot moet je nadenken of het systeem bestendig is voor de toekomst. Je wilt ook in de toekomst genieten van updates en de beste systemen. Daarnaast is het goed om na te denken over je wensen in de toekomst. Het systeem moet met je meegroeien.
Een goed punt om over na te denken is mobiel. Kun je in de toekomst ook via mobiel gebruik maken van de software? Zo heb je ten alle tijden informatie jij nodig hebt. Dit is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Informatie die up to date is, zorgt ervoor dat jouw medewerkers beter hun werk kunnen uitvoeren.
Is het compleet?
Tot slot moet je nadenken over het ATS echt compleet is. Kun je alle processen die je uitvoert normaliter ook doen via het ATS. Denk dan aan het indienen van een sollicitatie of het plaatsen van een kandidaat. De software moet jou helpen elke activiteit sneller uit te voeren. Daarnaast moet het naadloos aansluiten op de andere systemen, zoals je website en het CMS.